Svinön

Idag var det dags för premiär turen till Svinön. Vart en varm och bra dag!

Finbesök

Igårkväll fick jag finbesök av tjejerna. Det var superkul att ses igen och det var helt enkelt bäst. Fick ett vykort av Sanna från när hon var på Kreta strax innan vi var på Lesbos och även en kortlek. Vi ger alltid varandra en kortlek från ställena vi reser till. Vi satt och pratade, skrattade och lyssnade på musik till runt ett inatt.

Lördag & söndag

I lördags var jag på bröllopsfest med Tobbe. Somnade med sminket och allt hemma hos honom efter och på söndagen dröjde det länge innan jag orkade pallra mig hem haha. Gick endast hem i tid så jag skulle hinna ta en dusch innan Johan, Amy och Jullan skulle komma haha. Vi köpte kex, ost och salami och hade jättetrevligt!

Present

Mamma, pappa och Stina kom hem från Kreta i fredags och då fick jag dessa två kaffekoppar i present. Tycker redan jättemycket om dem! Perfekt för mig och Tobbe att ha hemma hos mig.

Sista kvällen

Sista kvällen åkte vi in till Plomari och åt middag. Vi åt på ett trevligt ställe vid hamnen. Sedan tog vi en drink innan vi åkte taxi hem till hotellet igen. Dock lyckades ingen av oss köpa en god drink så vi mest satt och hade det mysigt och åt chips en stund.

Grekisk sallad och glass

Fanns ett annat trevligtställe vid stranden där vi hängde ett par gånger. De hade väldigt god grekisk sallad och glass.

En till strand dag

Hotellet

Hotellet vi bodde på var inte jättebra. Det var fyrstjärnigt när vi kom men sista dagen såg vi hur de hade satt upp en vitlapp över ena stjärnan på ingången och skrivit trestjärnigt istället. Haha då hade de blivit nedgraderade. Maten var knappt ätbar så även fast vi hade halvpension så åt vi bara middag där en gång och air conditioner kostade sju euro per natt så det fick vi betala nästan femhundra kronor för. Men vi hade i alla fall fin utsikt dock fick vi betala extra för det med. Det var det värt för annars hade vi haft utsikt över ett nedlagt hotellet med igenväxt trädgård och tömt pool med löv i.

Gyros

Gyros blev min nya grekiska favoriträtt. Det är ett grillat pitabröd med fläsk eller kyckling i, grönsaker, pommes och tzatziki. Vi åt det till lunch nästan varje dag på Lesbos. Om ni åker till Grekland är det ett måste att prova förutom soulvaki och grekisk sallad. Så gott!

Plomari

En dag åkte vi in till närmaste staden Plomari och gick runt där. Vi såg män på åsnor, getter på flak och feta tanter och gubbar. Därefter gjorde vi ett försök att tycka om Irish Coffee. Det gick sådär. MEN man kan inte tycka om allt. I grekland tycker de om sprit verkar det som för glasen var små, kaffet var litet och spriten var mycket. Ingen fyra där inte. De körde på med åttor, the greek way. Maten var däremot mycket god! Vi åt grekiska biffar. Efter maten och irish coffeen försökte jag köpa fotlänkar till mina kompisars födelsedagar. Men de var anpassade för grekiska kvinnor och deras trädstammar till vrister. The greek way återigen. Allt som allt en trevlig stad. Vi blev inte ens kidnappade på resan hem. Trots vissa invändningar från Tobbe om att det kunde varit en svart taxi.

Favorit restaurang

Maten på hotellet var tyvärr inge god men vi hade en restaurang bredvid hotellet som blev vår favorit. De hade så god mat där och det var jättemysigt. Vi åt där nästan varje kväll och jag provade att äta friterad bläckfisk. Var väl inte direkt någon höjdare från min sida men Tobbe tycke det är väldigt gott. Jag tyckte det var gott i början men klarade inte av att äta upp en hel tallrik.

First day att the beach

Vi hittade ett jättebra ställe på stranden där de hade gratis solstolar sålänge man beställde något att äta eller dricka i deras lilla butik/café. Så vi låg där i en varsin solstol och blev serverade av allt vi var sugna på. Längtar redan tillbaka fast vi kom hem igårkväll. Vi hade stenstrand och även fast stenarna gjorde ont att gå på trots att de var så lena så var det jätteskönt att slippa sand.

Midsommar

Midsommar var min och Tobbes första dag på Lesbos. Vi började dagen med att försova oss till klockan elva och missade frukosten eftersom vi hade dygnat dagen innan. Skriver inget mer om det nu utan bjuder på bilder för orkar snart inte vara vaken längre. Hoppas ni har det toppen!

Chokladfondant!

Ingridienser fyra pers:

4 msk socker
2 ägg
2 äggulor
100 g smör
100 g mörk choklad (minst 70 %)
2.5 msk vetemjöl

Till servering:

Några valfria bär
Citronmeliss (hade jag ej hemma så därför inte med på bild)
0.5 dl hallonsylt
1 msk vatten
Muffinsformar ej räfflade/små skålar
Florsocker

Gör så här:

1. Vispa socker, ägg och äggulor pösigt.

2. Smält smöret i en kastrull och ta från värmen. Bryt chokladen i bitar och ha i det smälta smöret. Rör om tills chokladen har smällt.

3. Blanda chokladsmeten med äggblandningen. Vänd i mjölet.

4. Spritsa eller fördela med sked i formarna. Grädda mitt i ugnen i ca sju min 225C.

5. Lägg upp fondaterna på en varsin tallrik. Om du tar ur dem ur formarna gör gärna ett snitt i varje fondant, så lite choklad rinner ut. Pudra med florsocker.

6. Lös upp hallonsylt i vatten. Gör en sträng hallonsås på varje tallrik och ha på bär.

Jag serverade även med en klick grädde. Passade utmärkt!
Vill man ha en mer söt smak kan man servera med sorbetglass istället för bär.

Trevlig dag

Hade en tid hos frissan i förmiddags så nu är mitt hår äntligen fräscht igen. Klippte en dm så nu är det kort igen. Min frisör och jag pratade om hur mitt hår växer som ogräs så det var lika bra att korta ner det. Efter frisören gick jag hem ett tag och sen mötte jag upp Emma och vi cyklade ut till Pärlan. Jullan och Lisa jobbade idag så det var jättekul. Vi stannade en stund på Le vackert på vägen hem också. Vädligt trevligt dag med usch så varmt det var att cykla ut dit haha. Vi gick faktiskt hela vägen hem sen och det var så skönt med en promenad i det fina vädret.

Nu ska jag läsa Harry Potter innan jag ska sova. Börjar jobba halv nio imorgon. Kram på er!

Sommar

Igår hade jag på mig min fina jumpsuit som jag fått av mormor i present och gick till pingstkyrkan och tittade på Stinas skolavslutning. Så mysigt! Hela släkten var där nästan för de var fortfarande kvar efter stundenten. Var väldigt trevligt. Får visa er en bild på jumpsuiten en annan gång. Har faktiskt blivit ganska brun nu när vi har haft tur att ha fint väder hela veckan och vi har ju varit ute nästan hela tiden pågrund av fixande och studentfirande.

Nu är det bara fem dagar kvar tills jag och Tobbe åker till Grekland. Så bäst! Imorgon ska jag börja tvätta och packa för på måndag ska jag klippa mig och hänga med Emma och på tisdag jobbar jag på Mastis och sen onsdagkväll tar vi tåget till Arlanda. Så göött ska det bli!

Hannas student

I torsdags tog min storasyster Hanna stundenten och det var så himla kul att se. Vi alla åkte in till Karlstad och såg när hon och alla andra på Älvkullen sprang ut. Var proppfullt med folk och för en gång skull var vädret med oss och det var strålande sol och 24 grader varmt. Hannas utbyterstundet kompis var här också och det var jättetrevligt. Jag hade på mig mina fina nya klackskor och efter det hade jag en extremt stor avlång blåsa, aldrig sett något liknade förut. När vi kom tillbaka hit hade Tobbe och jag fixat en tipspromenad om Hanna som alla gäster gick när de kom. Superkul verkligen!! Tog alldeles för lite bilder på själva studentfirandet men har en del så bjuder på dem här. Hoppas ni har det bra!

Bal

I tisdags hade Hanna sin bal så hon och hennes pojkvän Jonatan klädde upp sig och var så himla fina. De fotograferades av John Persson vid hembygdsgården och jag har hört att bilderna blev fantastiska och det gör mig inte förvånad då de är så fina på mina bilder också. Efter fotograferingen blev Hanna hämtad av hennes baldejt i en häftig bil utanför huset. Kunde inte låta bli att längta lite tills det är min tur!

FREEEDAG

Idag har jag bakat massor av bröd till Hannas student nästa vecka och nu ska jag strax göra mig i ordning och senare dra till Mastis och äta tacobuffé med Julia, Stina och Tobbe. Haha mamma och pappa ska på student så får ta Stinis med mig. Hoppas ni har det toppen. KRAMAR

Hallongrottor

Ingridienser:

1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk bakpulver
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl vanilsåspulver (marsansåspulver)
250 g smör
1 - 1 1/2 dl hallonsylt

Gör så här:

1. sätt på ugnen på 200 C. Ställ ut mindre formar på plåtar.

2. Lägg alla ingridienser i en matberedare.

3. Forma till kulor och lägg i formarna.

4. Gör en fördjupning mitt i kakan och fyll med sylten.

5. Grädda i ca 12min.

Detta recept uppskattas massor! Blir ca 35 små kakor.

Bra onsdag

Igår storstädade vi köket och gud så skönt det var när det var över. Sedan fick vi matte np resultat och verkar som att många fler klarade sig än på tidigare prov så det var kul. När jag slutade runt två kom Tobbe till Karlstad och vi fick en jättetrevligt dag! Först gick vi till Carli och åt glass. Dit kom även Jullan och Nicki så vi pratade en stund och gud vad vi skrattade. Senare var jag och Tobbe på Bergvik och shoppade lite och innan vi tog tåget hem åt vi en varsin sallad på Sandys. Myyys.

Nu har jag inga vanliga lektioner kvar. Imorgon är vi lediga och nästa vecka ska vi bara hänga och städa ur skåpen typ. Hoppas ni har det toppen! KRAMAR